21-08-05

FAMILIEHISTORIE

een paar maanden terug :
 
je wordt oma, zegt mijn dochter
je wordt oma, hoor ik mezelf herhalen
maar 't dringt niet echt door
'k heb enkel oma-vriendinnen
'k hoor enkel oma-verhalen
waar ik dus straks ook bij hoor
'k heb nog een paar maanden
om te wennen aan mijn nieuwe status
want vele vragen komen op me af
waarvan alvast ééntje is ingelost :
'k word oma en 'k voel me nu al "total loss" !


17:16 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

FILM

MY SUMMER OF LOVE van Paul Pavlikovsky
alweer een film waarvan ik nageniet.
 
Een warme dag in een Britse heuvelstreek.  De roodharige Mona ligt in een grasveld te soezen naast haar motorloze brommer.  Plots hoort ze de ademhaling van een paard.  Het beest wordt bereden door Tamsin.
Mona is van arme afkomst, Tamsin van welgestelden.  Toch klikt het meteen tussen de 2 adolescenten. 
Beiden verwerken ze bij elkaar hun frustraties, maar ontdekken tegelijk tederheid en liefde die ze, elk op hun beurt, missen.
 
De film verwierf in februari jl. de BAFTA (Britse Oscar) voor beste Engelse flm.
De prent wordt beschreven als één van de mooiste die we dit jaar te zien krijgen.
Regisseur Pavlikovsky puurt uit de gelijknameige roman van Helen Cross, een script dat alle clichés vermijdt en waarachtig aanvoelt.
 
Alweer een aanrader voor wie verder kijkt dan de doorsnee commerciële films.

14:04 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-08-05

LITERATUUR

De roman "ALLES MOET WEG" (1988) van TOM LANOYE heb ik nu pas gelezen, nadat ik zijn trilogie (Het goddelijke monster, Zwarte tranen, Boze tongen) had verslonden en hem van dan af begon te appreciëren.
 
"Alles moet weg" zijn debuutroman spant voor mij de kroon.
Hoe hard en tegelijk teergevoelig, hoe cynisch en toch meevoelend Lanoye de lezer meetroont in jeugdige overschatting waarbij de lezer in stijgende lijn, naarmate het verhaal vordert, de onvermijdelijke afgang van de protagonist voelt naderen.
 
Zeer fijn ook hoe Lanoye de minder goede bedoelingen van instanties zoals banken e.d. aan de kaak stelt en hoe mensen aan de zijkant erin verstrikt geraken.
 
In "Alles moet weg" beheerst het mercantiele principe (economisch stelsel dat aan- en verkoop omvat) de wereld.Er bestaan alleen verkopers en klanten -  winners en losers -
Tony Hanssen, het hoofdpersonnage, een gesjeesde student in de rechten, denkt dat hij tot de verkopers behoort.  Een zwerftocht door Vlaanderen zal hem, tot zijn schade en schande, het tegendeel bewijzen.
 
Een meeslepend, boeiend verhaal en een steengoede auteur van eigen bodem !
°1958, te Sint-Niklaas. Woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Staat bekend als dichter, romancier, verhalenschrijver, columnist, toneelauteur en scenarist, en ook als performer van eigen en andermans werk. Is tevens oprichter en gedelegeerd bestuurder van de literaire factorij NV L.A.N.O.Y.E.

Tot zijn bekendste prozaboeken behoren de bestsellers Kartonnen dozen, het verfilmde Alles moet weg, de zogeheten Monstertrilogie (Het goddelijke monster, Zwarte tranen en Boze tongen), alsook de verhalenbundel Een slagerszoon met een brilletje.

zie ook :
http://www.lanoye.be/
 
 

17:36 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-08-05

HISTORIE

DE GENTSE BARGE van trekschuit omgetoverd tot Gentse plezierboot.
Negen jaar geleden begonnen 2 vzw's een project om laaggeschoolde werklozen een nieuwe kans te geven.
"De Steenschuit" uit Boom en de "Gentse Loods 13" uit Gent, geleid door Walter De Buck spraken af om een historische reconstructie van DE BARGE te maken.
Deze was een trekschuit (paarden) die eeuwenlang tussen Gent en Brugge, op de Brugse Vaart, pendelde.
"De Steenschuit" stond in voor de houten romp, "Loods 13" voor het boegbeeld, dat de Maagd van Gent voorstelt, en ook de ornamenten en houtsnijwerk.
 
In 2003 verliet DE BARGE de werf in Boom en voer via Rupelmonde op de Schelde naar Gent, om via de Dampoort de Leie te bereiken.
Deze proefvaart werd alvast een succes.  Met zijn motor van 145 PK haalde het schip gemakkelijk een snelheid van 12 km per uur.
 
Zaterdag 5 juli 2003 werd de GENTSE BARGE officieel ingevaren tussen de Gras- en Korenlei en feestelijk onthaald door burgemeester Frank Beke, die de Gentenaars te kennen gaf dat het een schip van en voor hen was.
Verenigingen, clubs, firma's e.d. konden van toen af het schip afhuren.
Een praktische keuken met een mooi historisch fornuis zorgen voor een natje en een droogje voor het meevarend gezelschap.
Sinds twee jaar is DE GENTSE BARGE, tijdens de Gentse Feesten, ook toegankelijk voor individuelen die een pittoreske boottocht kunnen meemaken langs  de mooie Leie-meanders tot in Drongen.
 
Tijdens tal van feestelijkheden op de binnenwaters is de GENTSE BARGE present en geeft een historische meerwaarde aan de stad.

19:07 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-08-05

FILM

De komkommertijd leent zich toch het inhalen van gemiste films via het huren van DVD's. 
 
Eén van mijn favorite regisseurs is ongetwijfeld  de Schot KEN LOACH
Zijn sociaal geëngageerde films zijn stuk voor stuk pareltjes van levensrealiteit zonder overdrijving.
Pure, uit het leven gegrepen, verhalen met hoofdrolspelers die je buren kunnen zijn, je eigen familie.
 
AE FOND KISS (JUST A KISS)- 2004 - gaat over onmogelijke liefdes binnen de cultuurverschillen of hoe jonge mensen van verschillende culturen gemanipuleerd, geremd worden in hun eigen ontplooiingen en relatiekeuzes.  Een bijna onmogelijke strijd voor een eigen stukje leven....
 
Casim is een tweede generatie Pakistani in Glasgow.  Zijn ouders zijn overtuigde Moslims en hebben hem uitgehuwelijkt aan  zijn nichtje.  Maar die huwelijksplannen komen op losse schroeven te staan als Casim Roisin ontmoet.  Zij is lerares op een katholieke school (die trouwens even fanatiek is als de moslim-ouders van Casim) waar de jongere zus van Casim ook les loopt en waar de jonge vrouwen heel anders zijn dan dezen die hij tot nu toe heeft ontmoet.
Casim en Roisin worden smoor verliefd op elkaar en voelen dat hun wederzijdse liefde oprecht is.
Wanneer hun heimelijke relatie uitlekt zijn de gevolgen niet te overzien.  Het wordt een ware slag tussen culturen en persoonlijkheden.
Met alweer stuk voor stuk (onbekende) prachtacteurs, maar ik had niets anders verwacht trouwens.
 
Een Ken Loach om zeker niet te missen, net zoals anderen filmparels van hem, zoals :
Hidden Agenda (1990)
Raining Stones (1993)
Ladybird, Ladybird (1994)
My name is Joe (1998)
Sweet Sixteen (2002)

21:53 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-08-05

FILM

Een aantal jaren geleden zag ik het toneelstuk CLOSER,  van schrijver Patrick Marber, wat toen als prestigieus omschreven werd.
De regie was in handen van onze eigenste Vlaamse acteur-regisseur Guy Van Sande die toen aan het NTG (Gent) verbonden was, onder leiding van de inmiddels overleden artistiek directeur Jean-Pierre De Decker.
 
Ik moet bekennen dat CLOSER, dat voor een deel gaat over het "chatten" en de daaruit voortkomende al dan niet fake-relaties voor mij toen nieuw was en het even wennen was.
 
Nu pas zag ik op DVD de film CLOSER (2004) van Mike Nichols en kan ik het verhaal vatten, méér nog, wegens deze prent apprecieer ik nu nog maar de toenmalige toneelregie van Van Sande.  Bij deze dus een postuum applaus.
 
CLOSER is een zeer eigentijdse en eerlijke film van hoe jonge mensen elkaar virtueel leren kennen en achteraf in hun werkelijke ontmoetingen gaan wankelen en in hun openheid en vermeende eerlijkheid elkaar mateloos kwetsen en bedriegen.
 
Zeer sterke cast met Julia Roberts, Jude Law, Clive Owen en Natalie Portman.
De film werd gelauwerd met 2 Golden Globes en 2 Academy Award-nominaties.
 
Een aanrader voor wie de vituele wereld een beetje kent en wil weten hoe vooral jonge mensen ermee omgaan, geconfronteerd worden en beseffen dat "relaties", op welke wijze ook tot stand gekomen, even moeilijk, even kwetsbaar blijven.

16:31 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |