28-01-06

KONINKLIJKE OPERA VAN GENT

 

Naar aanleiding van een artikel in De Gentenaar van dit weekend dat onze Koen Crucke zijn comeback maakt in De Lustige Weduwe van Franz Léhar, blijf ik graag nog eens stilstaan bij de operawereld, waarmee ik in mijn jeugdjaren aangenaam werd geconfronteerd.

 

Koen Crucke, die tevens een mooi verzorgde website heeft

http://www.koencrucke.be/

 

zal vanaf 7 febr. te zien zijn in deze nieuwe productie van de Vlaamse Opera.

Daarmee grijpt hij terug naar zijn eerste liefde, de operette en voor het eerst staat hij weer op de planken in het huis waar hij van 1969 tot 1988 in vaste dienst heeft gewerkt.

Hij ervaart het "als een terug thuiskomen".

En vermits ik Koen van bij zijn prille opera-start heb meegemaakt en zijn zang- en podiumkunsten steeds heb gewaardeerd, bij deze een hartelijk proficiat.

Koen was destijds de lieveling van het vast publiek, zeg maar de trouwe Gentse operafanaten.  Hij wist zijn publiek steeds te charmeren en vooral te amuseren want hij was in die tijd niet alleen een mooie, jonge adonis, maar ook nog eens de meest humoristische perfectionist van het gezelschap.

Hij hoefde maar zijn neus uit de coulissen te steken en het applaus brak los.  Ja, dat mag best gezegd !

 

De Koninklijke Opera Gent

Het zijn de rijke Gentse industriëlen die in de eerste helft van de 19e eeuw de aanzet geven voor het bouwen van een nieuwe, luxueuze opera. Het gebouw moest een uithangbord worden voor hun grote, net verworven rijkdom. De stadsarchitect Louis Roelandt ontwerpt, vlakbij het ook door hem ontworpen Justitiepaleis, een buitengewoon kwalitatief urbanistisch ensemble. Ongewoon is de L-vorm met langwerpige ruimtes in plaats van de traditionele vierkanten en cirkels uit het classicisme. Decoratie primeert hier op functionaliteit. Roelandt doet een beroep op twee gerenommeerde Parijse decorateurs: Humanité-René Philastre en Charles-Antoine Cambon om de interieurs te ontwerpen. Het resultaat is een weelderig, harmonieus samenspel van architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst.

 

De foyer

De foyer heeft het meest strenge en imposante karakter van de drie feestzalen. Het is ook de enige van de drie ruimtes die ruimtelijk en visueel in contact met de theaterzaal staat. Het interieur is een geslaagde combinatie van neoclassicistische architectuur en renaissancistische decoratie. Oorspronkelijk was deze foyer in een fris en levendig groen kleedje gestoken, maar uiteindelijk moest het plaats ruimen voor een egale bruintint. Het ligt in onze bedoelingen om ze in een volgende restauratieronde in hun oorspronkelijke glorie te herstellen.

foyer Gent

 

De Redoutezaal

Dankt zijn naam aan de Société des Redoutes die de zaal afhuurde voor het organiseren van feesten en bals. Deze ovalen balzaal straalt een vrolijke en elegante sfeer uit. De grote vensters in de centrale gevelrisaliet geven de zaal een rijke lichtinval. De Redoute bestaat uit twee verdiepingen. Ook hier was het oorspronkelijk kleurenpalet levendig en fris. Zo had de zoldering een beschildering waarop een balustrade met een wolkenpartij te zien was, wat het geheel een soort ruimtelijke oneindigheid gaf.

Redoutezaal

 

voor de uitgebreide geschiedenis van de Opera Gent :

http://membres.lycos.fr/architectuur/links.html

 

Wie de operawereld een beetje kent, weet ook dat Gent één van de beroemdste operadiva's ter wereld op haar palmares mag schrijven, nl. Vina Bovy. (Gent 1900-1983)

 

haar leven en zanggeschiedenis :

http://www.maurice-abravanel.com/bovy.html

 

"Een wekelijkse matinée op zondag gedurende mijn jeugd- en studiejaren, samen met mijn moeder, bepaalden de tussendoorse ontspanning die ik mij kon permitteren.  Deze operabezoeken wakkerden mijn romantische ziel des te meer aan, want het libretto van opera's bestond hoofdzakelijk uit liefde, sterven en onmogelijke, maar O zo schone romances.

Af en toe een vrolijke operette zorgde voor het evenwicht.

De grandeur van rood fluweel en kristallen luchters blijft me nog steeds bekoren....."

 

18:37 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.