30-01-06

TENTOONSTELLING

De Panamarenko-tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel, heeft maar liefst 72.000 toeschouwers gelokt.

Deze grote overzichtstentoonstelling opende op 30/09/05 haar deuren om ze gisteren, 29/01/06, met groot succes te kunnen afsluiten.

Deze retrospectieve is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de kunstenaar en omvat bruiklenen van grote internationale privé- en publieke collecties die enkel bij uitzondering voor deze tentoonstelling kunnen worden samengebracht.

 

Henri Van Herwegen (Antwerpen, 5 februari 1940) beter bekend onder zijn pseudoniem Panamarenko, is momenteel (2003) wel de voornaamste assemblagist in de Vlaamse beeldhouwkunst.

 

Panamarenko studeerde aan de Antwerpse Academie. Vóór 1968 leunde hij aan bij de Pop-art, maar hij raakte algauw in de ban van het vliegtuig en vliegen op eigen kracht. Panamarenko is een pseudoniem en een samentrekking van "Pan American Airlines and Company". Aldus ontstonden, sedert 1970, zijn schaalmodellen van talrijke imaginaire voertuigen, vliegtuigen, ballonnen of helikopters in alle mogelijke origineel-verrassende vormen. Het zijn evenveel varianten op de droom van het vliegen van de mythologische figuur Icarus. Of deze tuigen echt kunnen vliegen is deel van het mysterie en de aantrekkingskracht.

 

Ook het Gentse S.M.A.K. bezit een verzameling van onze Belgische,  wereldvermaarde kunstenaar.

 

Onlangs ontdekten wij nog een andere locatie te Gent die in het fier bezit is van Panamarenko's "vliegmachien", zoals het werk heet en dat de Cirk, een vernieuwde socio-culturele woonsite,

http://www.zebrastraat.be/

een unieke uitstraling geeft :

 

Panamarenko behoort tot de kleine schare van wereldwijd vermaarde kunstenaars met zeer persoonlijke, intrigerende oeuvres, die moeilijk onder de gangbare rubrieken kunnen geklasseerd worden en waarvoor de Belgische kunst in de naoorlogse internationale kunstwereld ruime erkenning geniet.
 
Vorige week nog zag ik hoe koningin Paola met één van haar kleinzonen een bezoek bracht aan de retrospectieve en werd rondgeleid door de meester himself.
In alle eenvoud, zonder capsones die andere wereldkunstenaars soms zo eigen zijn, bleef Panamarenko "zijn eigen zelve": eenvoudig met steeds die jongensachtige, guitige uitdrukking op z'n gezicht.
 
zie ook Panamarenko's, al even openbarende website :
 
"Wie op dergelijke leeftijd nog steeds de kunst verstaat om jong en oud, klein en groot te blijven boeien, kent ook de kunst om het kinderlijke in zich te koesteren, die menige volwassene al lang is ontgaan.  Panamarenko : niet alleen een groot kunstenaar, maar ook een groot mens"
 
 
 
 
 

16:19 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.