04-03-06

ARCHITECTUUR

Geo Henderick was een getalenteerd architect en één van de toonaangevende Gentse bouwmeesters tijdens het interbellum

 

Geo Henderick (1879-1957)

Henderick studeerde af aan de Koninklijke academie voor Schone Kunsten in Gent. Hij was teleurgesteld in het academisch architectuuronderwijs dat hij spottend archeologie noemde, waardoor hij in conflict kwam met zijn leermeester Van Rysselberghe. Met zijn progressieve, non-conformistische architectuur ging hij in tegen de neostijlen van het burgerlijke behoudsgezinde Gent en hij vond een bondgenoot in de Belgische architect Achiel Van Hoecke-Dessel.
Aanvankelijk ging hij meer de geometrische richting van de late Art Nouveau - stijl uit. In zijn werk zijn invloeden merkbaar van de Oostenrijkse Wiener Sezession en de er mee verwante Schotse School van Mackintosh. Rond 1916 sloot hij zijn Art Nouveau - periode af en koos hij voor eerlijkheid van de materialen. Daarvoor waren zijn gepleisterde gevels een noodzaak voor het aanbrengen van de decoratieve elementen.
 In de periode 1916 - 1925 ontstaat er een kloof in zijn architecturaal oeuvre en concentreert hij zich vooral op het lesgeven.  In die context maakt hij veel educatief bedoelde tekeningen die hem van het symbolisme naar het expressionisme zullen voeren.
 In de daarop volgende productieperiode wordt hij beïnvloed door het Duitse architecturale expressionisme, dat hem naar een plastisch - pittoreske richting in de Art Deco stuurt, en door de Amsterdamse School (De Klerk, Kramer, Wijdveld) naar een meer expressionistische baksteenarchitectuur.  Maar hierbij zuivert hij de barokke ornamentiek wel uit zijn realisaties. Dit zal uiteindelijk resulteren in zijn persoonlijk vorm van functionalisme. Hiermee zette hij zich af tegen de "Nieuwe Zakelijkheid" die volgens hem alleen tot vervlakking, eentonigheid en middelmatigheid moest leiden. Ondertussen blijven zijn totaalconcepten toch nog doordrongen door de Art Nouveau - geest: de architect als totaalkunstenaar, meester van zijn schepping.
 In al zijn werken, ook zijn grafische, valt op dat hij belang hecht aan de relatie natuur - architectuur en een zekere inbreng van de plastische kunsten in de architecturale vormgeving vanzelfsprekend vindt. Hij benadrukte ook de sociale architectuur

Het Designmuseum Gent  http://design.museum.gent.be/NL/introductie.php

stelt met Geo Henderick een selectie van zijn tekeningen tentoon.  In de zomer van 1908 maakte hij tekeningen tijdens een reis door de Loirestreek en Normandië.

Het jaar daarop bezocht hij de kastelen en ruïnes langs de Rijn.

In zijn tekeningen kwam al zijn uitgesproken liefde voor de symbiose tussen de natuur en de toegevoegde architectuur tot uiting

De Capitole uit 1932 aan het Graaf van Vlaanderenplein Gent
is zonder twijfel het absolute meesterwerk van Geo Henderick
en benadert qua akoestiek en visibiliteit de perfectie.

Het succes van de geluidsfilm dwingt de bioscooparchitect
immers steeds meer ruimte als een volwaardige machine te onderwerpen.

De neo-klassieke voorgevel maakt deel uit van het eenheidscomplex
van Ch.Leclerc-Restiaux uit 1847-1852 en diende onbeschadigd
te blijven, waardoor Henderick de mogelijkheid werd ontnomen
om een inkompartij te ontwerpen. Hij besluit echter van de nood 
een deugd te maken en de monumentaliteit van de bestaande gevel
volop uit te buiten. Op het gelijkvloers komt een luifel op sierlijke
smeedijzeren consoles en de kolommen en het fronton zijn voorzien
van neonlicht.

Bron en méér info over Capitole en andere verdwenen wijkcinéma's :

http://users.pandora.be/eric.bucholtz/cine/architectuur.h...

 

16:51 Gepost door Iris | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

dag Iris wat is dit weer een interessant brok cultuur
op zaterdag !
ook een zonnig weekend voor jou
grts
vhike

Gepost door: vhike | 04-03-06

De commentaren zijn gesloten.