03-09-06

GELUK IN DE RECLAME

Zowat twee jaar geleden organiseerde het Gentse Museum voor Industriële Archeologie en Textiel (MIAT) http://www.miat.gent.be/ een enquête onder de bevolking i.v.m. Geluk in de reclames,  vroeger en nu

reclameboekje voor pillen Pink, circa 1900

 
of hoe reclame al gedurende honderdvijftig jaar inspeelt op de mens die streeft naar geluk en hoe de gelukswaarden tonen hoe de mens geluk ziet en waaraan hij vooral belang hecht om dit te bereiken.

reclamekaartje voor zeep Sunlight, circa 1905
Dit onderzoek liep in samenwerking met de Arteveldehogeschool, het St. Lucasinstituut en de Gentse Universiteit, die samen timmerden aan de vormgeving van de tentoonstelling en de daaraan verbonden catalogus.

reclame voor schoonheidsproduct Pond's Cream, ca 1927
Men is mij toen, samen met vele anderen van diverse pluimage en leeftijd, thuis komen interviewen en ik vond deze werkwijze wel democratisch en zeker passend voor een waarheidsgetrouwe weergave.  Uiteindelijk kwam de tentoonstelling onder de naam “Reclame-Geluk, vroeger en nu” deze lente tot stand en loopt ze nog tot eind oktober.

Affiche Eerste mei, Belgische Werkliedenpartij 1923,tek.Dratz

Vandaag pas kon ik een kijkje gaan nemen en tot mijn verwondering werden ook een paar van mijn zienswijzen in de catalogus opgenomen. Deze tentoonstelling is een aangename  en interessante uitstalling geworden van geschiedkundige feiten en veel prachtige retro-affiches uit diverse maatschappelijke categorieën zoals genieten van kleine dingen – werkprestaties – evenwicht en gezondheid – zelfverwezenlijking – samenzijn en relatie – sociale aansluiting en uitwisseling – familie – status – erotiek – fun.

reclame voor worstjes Zwan uit Rijk der Vrouw, 11 sept.1968
Ik bleef vooral stilstaan bij de vele nostalgische prenten die één of ander product met glitter en glamour aanprijzen en beleefde een poosje mijn kinderjaren toen ik droomde van een gezinnetje met mij als keukenprinses en zorgende moeder, maar waarin ik ook toen reeds mijn ego zag als zelfbevrijdend met individuele noden en wensen en……zo geschiedde !

Dove-Unilever, reclamebureau Ogilvy,foto Lieve Blancquaert

Een paar van  de geluksslogans die ik opwierp wil ik hier even vermelden, met de hoop dat ieder die hier even voorbijkomt zijn/haar kleine bijdrage zou leveren tot een visie op geluk.

“Als je een gelukkige kindertijd en thuis hebt gekend, heb je al een grote voorsprong op de weg naar geluk”

“De weg voor je kinderen open houden tot individuele ontplooiing en maatschappelijke kansen”

“Omstandigheden aanvaarden en steeds gelukkig blijven met hetgeen men bezit”

 

 

 

16:14 Gepost door Iris in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) | Tags: enquete, tentoonstelling, reclame, geluk |  Facebook |

Commentaren

dag Iris
ik ben zot van die oude affiches !
en wat een fijne voor iedere vrouw reclame van Dove !
fijne zon-dag
grts
vhike

Gepost door: vhike | 03-09-06

andere kijk Iris, jij zult het met mij eens zijn dat een mens ook volwaardig voor zulk reclamebureau zou kunnen werken, ik zou wel willen (helaas te laat), deel jij mijn spontane mening? Hoeveel taalcreativiteit zouden we daar niet kwijt geraken... (mijmerend).

nostalgisch,
Marlon.

Gepost door: marlon | 03-09-06

@marlon inderdaad te laat wat poseren en mezelf betreft, maar niet helaas. Waar ik wel af en toe aan meewerk is aan de slogans en de esthetiek (verpakking) van nieuwe op de markt gebrachte produkten. Ik zit in een bestand van een enquêtebureau die me af en toe oproept om samen rond de tafel te gaan zitten om de gepaste(?) slogans uit te kiezen. Wel leuk maar eerlijk gezegd misleidend hoor. Zelf laat ik me meestal niet beïnvloeden door mooie verpakkingen en mooie gezegden. Mijn geluk zoek ik op een andere manier ;-)

Gepost door: Iris | 03-09-06

slangenmens dag lieve iris, ik denk dat het een kick moet geven om je eigen ontworpen slogan te zien op TV, krant of langs straat. Om dan nog niet te spreken dat hij daadwerkelijk impact heeft. Ontwerpen van goede campagnes moet toch lichtjes een gevoel van macht induceren? Ik denk dat Slangen een voorbeeld hiervan is.
gegroet. marc.

Gepost door: marc | 04-09-06

Mooi, die oude affiches!!!
Reklame en slogans ervoor zeggen mij niet zoveel, gewoonlijk is het alleen maar het misleiden van mensen,die je het gevoel geeft dat ze dringend iets nodig hebben en zonder niet meer gelukkig kunnen zijn.
Ik noem geluk:
"De gebeurtenissen in ons leven te kunnen relativeren en dat aanvaarden wat we niet kunnen veranderen."
Een fijne maandag nog verder!

Gepost door: Ilona | 04-09-06

Iris, dat lijkt me een bijzonder interessante tentoonstelling. Ik denk dat ik er een kijkje ga nemen. Vooral die oude reklameaffisches vind ik boeiend. Ik ben sowieso gek op alles wat uit vervlogen tijden afkomstig is. Groetjes.

Gepost door: Piet | 04-09-06

:-) @marcske, zo'n grote impact hebben mijn slogans nu ook weer niet; ze worden als idee verwerkt door de heuse reclamenbureaus; diegenen waarvan hier in mijn posting sprake, is op minieme schaal in een gelegenheidscatalogus van het museum. Mijn bijdragen voor het enquête-bureau is dan ook niet het eindresultaat; ik doe dit omdat ik graag met woorden, zinnen speel en jongleer rond een thema in opdracht.
Meestal zijn reclames commercieel (over)bewust en niet altijd correct, ik laat er me dan ook zelden door beïnvloeden, wat niet wegneemt dat ik de uitwerking ervan in affiches "kunst" noem.
Enne, wat dat machtsgevoel betreft, dan ken je me (natuurlijk) nog niet : het woord "macht" alleen al daar huiver ik van, laat staan dat ik de betekenis ervan toepas :-)))
@Ilona, volledig akkoord dat reclamenslogans misleidend zijn en wat jouw definitie van "geluk" betreft : dat vind ik ook maar ik denk dat het voor het merendeel van de mensheid niet doordringt dat men beter aanvaardt wat niet anders kan, dan er als Don Quichote vruchteloos tegenaan te vliegen; ik zeg altijd laat "zijn" wat "is".
@Piet, niet alleen deze tentoonstelling is interessant, het ganse MIAT is een lust voor het nostalgisch oog; men loopt er voortdurend zijn eigen zelve tegen, zeker wat de jeugdjaren betreft. Je moet er beslist eens heen.
lieve groet allen
Iris

Gepost door: Iris | 04-09-06

ik ben al gelukkig dat ik dit mag lezen
hier en nu

Gepost door: schilderia | 05-09-06

Graag wil ik post sturen. Per post:-) Mag ik uw postadres?
Alvast mijn vriendelijke dank.

Hartelijke groet,

Yvette van der Aa

Gepost door: yvette | 03-10-10

De commentaren zijn gesloten.